Pinkpop of Thumbs-down-flop?

Online gitaarlessen en Gitaarles in Breda. Speel Nu elektrische of akoestische gitaar!,

Pinkpop of Thumbs-down-flop?

30 mei 2012 Thom's Filantropische Gitaarverhalen 0

Het is me dit jaar al twee keer overkomen: een festival wordt vroegtijdig afgeblazen vanwege een tekort aan verkochte kaartjes in de voorverkoop. Men wil niet het risico nemen om te wachten tot op de dag(en) zelf en dan te hopen dat er genoeg kaarten aan de kassa worden verkocht. Is het nu echt crisis? Of zou er nog een andere oorzaak zijn? 

Het is een logische beslissing, want als de bands eenmaal gespeeld hebben voor een uiteindelijk te klein publiek en je die ook nog eens moet gaan betalen, dan wordt het natuurlijk al helemaal een drama. Niet dat dat nu al niet is, er is namelijk al een fiks aantal maanden aan energie ingestopt door de betreffende organisaties; leuke bands boeken, sponsordeals regelen, reclame maken, vergunningen… Er wordt vaak gelijk na de vorige editie al gewerkt aan de volgende. Ook voor de bezoekers die al wel ver van tevoren een kaartje hadden gekocht is het een teleurstelling; alle voorpret is voor niks geweest en vaak wordt het dan nog lastig om snel kaartjes te kopen voor een ander gelijksoortig festival.

 

Consumenten houden tegenwoordig hun geld vaak liever zo lang mogelijk op zak en beslissen op het laatste moment pas of ze wel of niet zullen gaan, alle early bird kortingsacties ten spijt. Het hangt natuurlijk ook van andere factoren af, bijvoorbeeld het weer; dat laat zich natuurlijk geen maanden van tevoren voorspellen. Ook is het voor sommigen wachten op een financiële meevaller, anders kan er überhaupt geen feest gevierd worden. Daar bovenop is het moeilijk kiezen tussen al die festivals, want de concurrentie is groot en het budget beperkt. 
Veelal hebben ze dezelfde line-ups; Alain Clark en Racoon zijn bijvoorbeeld op zo ongeveer 10 verschillende festivals te zien dit jaar. Daar zullen er dus altijd wel een paar festijnen de dupe van worden. Wat ook belangrijk is, is of het festival qua datum in het tourschema van de beoogde bands ligt, zodat ze op een logische wijze door Europa kunnen toeren. Komen er geen aansprekende namen, komen er minder bezoekers en dus minder inkomsten.

Een aantal voorbeelden in Nederland van de afgelopen tijd: Jazzin’ The Hague, Dongen Draait Door, Heart Beat Boulevardfestival (Amsterdam),allemaal slachtoffers van een teleurstellende voorverkoop. Ook internationaal wordt die pijn gevoeld bij festivals als Sonisphere Festival (verschillende landen), Oxegen (IE) en The Big Chill (UK). Zelf het grote Glastonbury (UK) neemt een jaartje sabbatical. Alle fans zullen minimaal tot volgend jaar moeten wachten tot er wellicht een nieuwe editie komt.

Gelukkig zijn ook nog steeds voorbeelden van festivals die geen last lijken te hebben van de crisis. Het net weer afgelopen Pinkpop is de laatstezes jaar meer dan uitverkocht geweest. Bruce Springsteen en Coldplay hebben afgelopen tijd de meeste kaarten verkocht zegt mister Pinkpop Jan Smeets op Nu.nl. En dat terwijl in 2005 hij nog met de gedachte speelde de stekker eruit te trekken na een tegenvallende voorverkoop. Lowlands was dit jaar in twee uur uitverkocht, terwijl er maar een paar namen bekend waren gemaakt. Voor de festivalgangers die kaartjes wilden bestellen via internet was het, zoals Elle het mooi omschrijft, ‘F5-en’ geblazen. Ook vorig jaar, toen er nog helemaal geen namen bekend waren, was dit festival snel uitverkocht. Eigenlijk was dat al eind 2010, toen er slim de BTW-verhoging van 6 naar 20 procent werd omzeild, door vroeger te beginnen met de verkoop, iets wat ook gedaan werd door bijvoorbeeld De Zwarte Cross. Het omgekeerde vindt hoogstwaarschijnlijk op 1 juli van dit jaar plaats: de BTW op podiumkunsten zal weer worden verlaagd. Onder andere Mysteryland speelde hier gelijk op in door de toegangsprijzen te verlagen van 75 naar 67 euro in de hoop meer bezoekers over de streep te trekken. Volgens 3voor12 is nog even afwachten of de deadline inderdaad gehaald wordt, gezien de huidige staat van het kabinet en de periode van reces. Laten we het hopen!

De conclusie? Om succesvol te zijn als festival wel gebleken dat je óf een hele grote line-up hebt óf dat je festival zo’n goede sfeer heeft dat het niet uitmaakt welke bands er staan; het is toch wel gezellig. In deze tijden van crisis wil het publiek er zeker van zijn dat er geïnvesteerd wordt in iets onvergetelijks. Natuurlijk is het fijn voor de baromzet en de algehele sfeer als het lekker warm is. Voor de kleinere festivals wordt het afzien, maar wie weet gloort er weer hoop aan de horizon zodra de BTW verlaging weer van kracht is. Tot die tijd: koop je kaartjes gelijk (en strijk wellicht een korting op) en bid voor een goede afloop.   

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button