She’s Madonna

Online gitaarlessen en Gitaarles in Breda. Speel Nu elektrische of akoestische gitaar!,

She’s Madonna

27 juli 2012 Thom's Filantropische Gitaarverhalen 0

Madonna, Queen of Pop, een zangeres iets ouder dan mijn moeder. Je zou denken dat mensen van die leeftijd het ietsjes rustiger aan gingen doen. Zo niet voor deze vrouw. Ze huppelt nog steeds in de meest wulpse pakjes rond op podia over de hele wereld. Ook heeft ze nog evenveel (of misschien zelf meer) maling aan regeltjes als aan het begin van haar carrière, zoals ook bij haar nieuwste tour: ‘MDNA’.


Zo liet ze tijdens in ieder geval één optreden een foto van de Franse politica Marine Le Pen met een hakenkruis op haar voorhoofd zien. Dit tot woede van haar partij Front National. Bij het optreden in Parijs voor zo’n 2000 fans liet ze dit achterwege, maar kwam er wel op terug: “Ik weet dat ik ene Marine Le Pen erg boos heb gemaakt en het is niet mijn intentie om vijanden te maken. Het is mijn intentie om tolerantie te promoten”, volgens een geluidsfragment van het optreden op NOS.nl. Iek ben droevik, had ze daarna meteen het nummertje ‘Sorry’ in kunnen zetten. Het optreden eindigde na drie kwartier al met het nummer ‘Je t’aime… moi non plus’ van Serge Gainsbourg waarbij op het podium een vastgebonden man – zogenaamd – door zijn hoofd werd geschoten. Daarna kwam er een boegeroep vanuit het publiek en schreeuwden de concertgangers ‘rembourser!’ (terugbetalen!) volgens NOS.nl, en ‘salope!’ (slet!) volgens NU.nl.

Dat nummer ‘Sorry’ heeft ze overigens vaker kunnen gebruiken. In dezelfde tour in Edinburgh trok ze een nepwapen, hoewel ze van tevoren gewaarschuwd werd door de politie om dat niet te doen. Ook laat ze regelmatig intieme lichaamsdelen zien tijdens shows (het zal je moeder maar zijn). Dan was er nog een klacht over geluidsoverlast tijdens een afterparty die ze organiseerde in haar huis in London, na haar optreden in Hyde Park.

Ze jaagt niet alleen concertbezoekers, politica en buurtbewoners op de kast. Ook collega’s krijgen er van langs. Zo deelde ze deze week een sneer uit naar Lady Gaga, omdat ze vindt dat Gaga’s hit ‘Born This Way’ wel verdacht veel lijkt op haar eigen nummer ‘Express Yourself’. Tijdens de MDNA-tour mixt ze de nummers, om er “She’s not me” aan toe te voegen. Madonna wordt op haar beurt weer aangeklaagd door platenlabel VMG. Het nummer ‘Vogue’ zou delen bevatten van een ander nummer genaamd ‘Love Break’ uit 1977. Het label eist een schadevergoeding.

Dit is alleen nog maar een opsomming van de maand juli. Om alle provocaties uit het verleden hier achter elkaar te zetten gaat me nog wel een paar dagen duren. Dan maar een paar hoogtepunten (of dieptepunten, zo u wilt). 1989: de clip van het nummer ‘Like A Prayer’ wordt door het Vaticaan betiteld als godslastering, omdat erotiek en katholieke symbolen worden vermengd. Pepsi zegt daarna een miljoenencontract op. 1990: bezoekers van haar concert in Toronto hebben geklaagd over haar obscene gedrag op het podium. Ook het vaticaan is weer boos om dezelfde redenen als de voorgaande controverse. De paus roept op het concert in Rome te boycotten. Madonna nodigt de paus uit voor de show, maar hij heeft daar geen zin in. 1992: Madonna brengt een boek uit ‘Sex’, waarin ze haar erotische fantasieën uit. 2003: Tijdens een optreden op de MTV awards samen met Britney Spears en Christina Aguilera wordt er getongzoend met elkaar. 2006: tijdens het nummer ‘Live To Tell’ gedurende de ‘Confessions tour’ wordt een kruisiging nagebootst. Tot woede van menig christen. In de Verenigde Staten worden de concertbeelden van dit nummer niet uitgezonden.

Al met al is Madonna nog steeds de best verkopende vrouwelijke artiest. Ben benieuwd of Lady Gaga dat ooit kan overtreffen. Natuurlijk heeft Madonna puike muziek afgeleverd en een paar uitzonderlijke filmrollen, dat staat buiten kijf. Haar controverses zijn wél een rode draad door haar carrière en het lijkt erop alsof we daar nog jaren van kunnen smullen. Het is zoals toen Kanye West in 2009 tijdens de MTV Music Awards ongevraagd het podium betrad met het commentaar dat de prijs voor ‘Best Female Video’ naar iemand anders Beyoncé had moeten gaan. Weinig weten nog wie de prijs daadwerkelijk won. Iedereen wist toen wie Kanye West was. Iedereen weet wie Madonna is. Zoals Guy Ritchie zei toen hij zijn vriendin dumpte voor de popdiva: “I love you baby, but face it, she’s Madonna!”.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *